انقلاب صنعتی، روح روشنفکری خاصی را از سالهای 1800م. به بعد وارد جامعه اروپا کرد و با رشد تبلیغات چه در زمینه چاپ ، پوستر اعلانات،تایپوگرافی و ضرورت مبادله ی کالا میان کشورهای مختلف جهان سبب پیدایش و شکل گیری تبلیغات تجاری شد.
در این زمان هدف عمده تبلیغات ، جلب افکار و توجه همگانی برای خرید یک کالای خاص و سبقت از رقبای ارائه کننده ی همان کالا بود و رقابت میان تولید کنندگان کالاها را بیشتر می کرد.
همانطور که گفته شد طراحی پوستر در این روند نقش عمده ای را داشت.نصب پوستر در معابر عمومی به سرعت موثر واقع شد.
چراکه اولا پوستر می توانست به اندازه کافی بزرگ باشد تا بتواند در گذرگاه ها به خوبی به رویت همگان برسد . ثانیا پیام تبلیغاتی با خطی درشت و خوانا بر روی آن نوشته شود و تا حد امکان به همراه تصویر باشد.
در لندن و پاریس از آغاز فعالیت پوستر نگاری و نصب آن ، این عوامل رعایت می شد.
شواهد نشان می دهد که در فاصله سالهای 1820 تا 1830 میلادی دیوارها و نماهای جلوی خانه ها در این شهرها مملو از پوسترهای تبلیغاتی بود و نصب پوستر در معابر عمومی غالبا حق مسلم گروههای رقیب نیز بود ، لذا آنها که جویای این کار بودند برای نصب سریعتر پوسترها، حتی از کودکان استفاده می کردند.
در سال 1824میلادی "جورج ساموئل هری" امتیاز ایجاد یک ستون یا دکل متحرک را در لندن برای نصب پوستر اخذ نمود. این ستون بر روی یک کالسکه قرار داشت و شبها در حالی که با نورهای مختلف مزین شده بود در دید همگان قرار می گرفت.
هرچند که کار اصلی را در این زمینه یک ناشر برلینی به نام "لیت فاس" انجام داد. او یک ستون استوانه ای شکل برای نصب اعلانات ساخته بود که از تمامی جوانب قابل رویت بود.
چاپ پوستر ، بواسطه ابداع و اختراع لیتوگرافی (چاپ سنگی) بود و در این میان نقش "سنفلدر" ها را نمی توان نادیده گرفت. لیتوگرافی در امر توسعه و رشد کالاهای تولید شده صنعتی نقش مهمی را ایفا نمود.
در واقع لیتوگرافی تا پیش از این، رنسانسی در حروف نگاری محسوب می شد تا این که جوانی پاریسی به نام "ژول شره" به هنگام اقامتش در لندن با تکنیکهای لیتوگرافی آشنا شد و پوسترهای رنگی را ارائه کرد.
شواهد نشان می دهد که در فاصله سالهای 1820 تا 1830 میلادی دیوارها و نماهای جلوی خانه ها در این شهرها مملو از پوسترهای تبلیغاتی بود و نصب پوستر در معابر عمومی غالبا حق مسلم گروههای رقیب نیز بود ، لذا آنها که جویای این کار بودند برای نصب سریعتر پوسترها، حتی از کودکان استفاده می کردند
در پایان قرن نوزدهم تایپوگرافی یا طراحی حروف ، به شکل یک قاعده کلی در چاپ آگهی های تجارتی مرسوم شد و طراحان و مبلغان ، پا به عرصه ی وجود نهادند و کمپانیهای بزرگ اروپایی افرادی را برای مشاوره در جهات خدمات نشر آگهی های تبلیغاتی به خدمت گماردند.
تحولات گرافیک و چاپ در این سالها به قدری بود که نقاشان به محض پیدایش هنر تبلیغات و پیشرفت روزافزون گرافیک دست به یک سری اقدامات هنری زدند که نتیجه آن، موجب پیدایش سبکهای هنری جدید از قبیل هنر پاپ شد.
در آمریکا صنایع نوپای کارخانجات ، موجب گسترش شیوه های تبلیغاتی گردید که توسعه شرکتهای تبلیغاتی در نیویورک را دربرداشت و این شرکتها همواره رو به ترقی بودند.
نظریه های جدید برای بدست آوردن ایده های ابداعی در تبلیغات و گرافیک در آن کشور موجب گشت تا نیویورک به صورت یک مرکز اصلی در زمینه های هنر نو بر جهان حکمفرما شود.
در این سوی جهان ،هنر گرافیک آسیا ، در ژاپن پیشرفت چشمگیری داشت به طوری که انجمن طراحان گرافیک در این کشور در سال 1978 میلادی تاسیس شد.
امروزه طراحی گرافیک در این کشور به اوج خود رسیده و دانشجویان مختلفی در این رشته در حال تحصیل هستند. از جمله این طراحان می توان به "کاتایاما" اشاره کرد. از ویژگی های کارهای او بهره گیری از جنبه های باستانی گرافیک با امکانات جدید است.
بی شک می توان گفت پیشرفت گرافیک جهان ، که برای اعتلای آن تلاشهای بسیار شد، در کنار توانایی های بالای این افراد، به پیشرفت تکنولوژی و صنعت چاپ در جهان نیز وابسته بوده است و گرافیک پیشرفته و کارآمد امروزی، نتیجه مجموع این تلاشهاست.
سمیه رمضان ماهی
بخش هنری تبیان
:: موضوعات مرتبط:
هنری ,
,